fredag, december 16, 2011

Köttfärssås med broccoli

Jag har egentligen inget tydligt recept på köttfärssås utan jag hoftar alltid ihop den. Så min köttfärssås från ena gången till den andra smakar alltid olika. Så jag har tyvärr inga exakta mått att ge, men jag kan säga på ett ungefär hur jag gör. Jag smakar av under hela hela tiden så den får en god smak. Jag mular också alltid ner rester i köttfärssåsen. Tex överbliven sallad från dagen innan som avokado, majs, lök, sallad, tomat osv. Det är bara att mixa ihop alla rester i en mixer så blir det en liten grönsaksbas att fylla ut köttfärssåsen med.

Sist gjorde jag den såhär:

Köttfärssås
Ca 800 g nötfärs
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
hemmagjord grillkrydda
paprikakrydda
spiskummin
svartpeppar
chiliflakes
cayennepeppar
oregano
salt
2 brk Saltå Kvarns krossade tomater
1,5 dl hemmagjord ketchup
0,5 dl Crema di balsamico (Saltå Kvarn)

Gör såhär:
1. Stek nötfärsen tillsammans med lök, vitlök och kryddor.
2. Häll i krossade tomater, ketchup och crema di balsamico.
3. Låt allt koka ihop minst 30 minuter. Men jag försöker alltid låta köttfärssåsen puttra mer än 1 timme, då blir den extra god.


Kokt broccoli med smör
Koka broccolibuketter i ca 5 minuter, häll ut vattnet och lägg i en klick smör och strö över flingsalt och nymalen vitpeppar.

Serverade med nyriven parmesan och min hemmagjorda ketchup till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar