lördag, december 03, 2011

Farmor Monas Prästgårdskringlor

De här supergoda och enkla kakorna bakar jag varje jul. Alla i huset älskar dem. Receptet har jag fått från barnens farmor. Och nej det ska inte vara något socker i kaksmeten, pärlsockret som man doppar kakorna i ger tillräckligt med sötma.

Ingredienser:
200 g rumsvarmt smör
200 g vetemjöl
3 msk gräddfil
Pärlsocker

Gör såhär:
1. Hacka ihop smör, vetemjöl och gräddfil. Jag använder alltid min matmixer men man kan även hacka ihop den med en kniv direkt på bordet.
2. Låt vila kallt ca 1 timme.
3. Kavla ut till 5 mm tjocklek på mjölat bakbord.
4. Stansa ut runda kakor och gör ett hål i mitten. Jag använder ett vanligt dricksglas till rundlarna och ett spritsmunstycke till hålet i mitten. Eller så har man en kakform som gör formen direkt. En vacker dag ska jag också äga en sån.
5. Pensla med ägg och doppa i pärlsocker.
6. Lägg kakorna försiktigt på en plåt med bakplåtspapper.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 5 minuter i 250 grader varm ugn.
8. Förvara i en burk i frysen och ta fram det antal kakor man ska äta ca 10 minuter innan servering.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar