fredag, december 30, 2011

Hemmagjord majonnäs i matberedaren

 
Idag testade jag att göra majonnäs i min nya Kitchen Aid-matberedare och det gick hur bra som helst. Använde den lilla miniskålen som man sätter innanför den stora. Den är bara på 950 ml så den är perfekt för en normal sats majonnäs. 

För hemmagjord majonnäs behövs...
1 ägg eller 2 äggulor (själv använder jag alltid hela ägget)
ca 2-3 dl rapsolja (ej kallpressad)
1 tsk dijonsenap
1 msk Saltå Kvarns vita balsamvinäger
nypa salt
nypa vitpeppar

1. Börja med att lägga ner i matberedaren dijonsenap, helt ägg med vita och allt, vit balsamvinäger och lite salt och vitpeppar.

2. Kör ihop i allt i matberedaren så det blir en lös goja.

3. Sätt igång maskinen och häll i en rejäl skvätt olja.

4. Kör mixern i ca 10 sekunder.

5. Häll i mer olja.

6. Kör maskinen igen och nu börjar man så smått märka att majonnäsen börjar tjocka till sig.

7. Häll i mer olja tills majonnäsen är krämig, och ju mer olja du har i desto fastare blir den. Så vill du ha en lös mayo så har du i mindre olja och vill du ha en fast, tjock och krämig mayo så häller du i olja och mixar tills du har den konsistensen du önskar.

Tips 1: Du behöver inte hålla på och larva dig med att alla ingredienser ska ha samma temperatur med detta recept. Det är bara moffa ner allt i matberedaren.

Tips 2: Du behöver inte droppa i olja sakta med detta recept. Det är bara att hälla i en skvätt och mixa, skvätt och mixa, skvätt och mixa tills du har en majonnäs som passar dig.

Tips 3: Om majonnäsen blir för oljig (man ser att det bildas oljefläckar här och var) eller skär sig så kan man skvätta i lite ljummet vatten och sen mixa igen. Men sen jag började göra min mayo såhär så har den aldrig skurit sig.  

 


2 kommentarer:

  1. Tack för detta recept! Har gjort "vanlig" majonnäs hur många gånger som helst nu och misslyckats varje gång...men det här funkade jättebra och majon blev riktigtgod /Anna

    SvaraRadera
  2. Anna, det var kul att höra! Jag tycker själv att den här majonnäsen är den bästa. Jag gör den i princip varje söndag så man alltid har majonnäs hemma, så jag har blivit en riktig mayoexpert senaste tiden. Tack för din kommentar.

    SvaraRadera