torsdag, december 22, 2011

Hovmästarsås

Jag har aldrig tyckt om hovmästarsås, då snackar vi köpesås. Men den här hemmagjorda rockar. Jädrar i min gata så god den blev. Så nu kommer det bli många droppar sås på min lax på julafton.

Ingredienser:
1 äggula
1 dl söt och stark senap (jag tog Caj P´s utan tillsatser)
1 msk Saltå Kvarns vita balsamico
2 msk strösocker
nypa salt
några drag nymalen vitpeppar
ca 1 dl rapsolja
1-2 msk dill efter smak

Gör såhär:
1. Lägg ner i en matmixer allt förutom oljan. Blanda på högsta i ca 10 sekunder.

2. Blanda i 1/4 av oljan och kör i 10 sekunder.

3. Fortsätt blanda i 1/4 av oljan tills all olja är iblandad. För tjockare hovmästarsås så blanda i lite mer olja. Men för mig räckte det med prick 1 dl för att få en bra konsistens på såsen.

4. Finhacka dill och blanda i den färdiga såsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar