torsdag, september 29, 2011

Grillkrydda utan glutamat och jästextrakt

Här har ni den. Det ultimata supersnabba och superenkla receptet på glutamatfri grillkrydda. Den har blivit godkänd av min son som helst har grillkrydda till allt. Och senaste tre åren så har det varit lite snålt med grillkrydda i det här huset. Är man en mattaliban så äter man inte glutamat. Jag har försökt hitta glutamatfria, men dels är det svårt och de jag har hittat har inte haft den där riktiga grillkryddssmaken. Och har de inte glutamat så har de socker. Men den här... den gillade han skarpt. Han sa "det smakar precis som riktig grillkrydda". Så han tittade skeptiskt på mig och sa att jag nog tagit en burk grillkrydda och blandat ner den i skålen bara för att det ska se hemmagjort ut.

Grillkrydda
1 msk grovmald svartpeppar
1 msk salt
1 tsk vitlökspulver
0,5 tsk cayennepeppar
1 msk paprikapulver
1 tsk torkad timjan
1 tsk mald spiskummin

Blanda ihop och förvara i en fin burk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar