torsdag, september 29, 2011

Ica slutar sälja Euroshopper

Och inför eget billigt märke, Ica Basic. Ni har säkert sett reklamen senaste dagarna med Ica-Stig som fixat en snygg (!) frilla och säger att det är dags för en omstart och något nytt.

Ska bli intressant att se hur mycket tillsatser, gifter och skit detta billiga men "kvalitativa" varumärke har! Kvalitativa! Ja eller hur! Jag tror på det den dagen en finne slutar säga perkele!

Det är lite blåvitt över hela förpackningen. För ni minns väl Coops gamla märke?

GP skriver om det här:

Under hösten försvinner varor av märket Euroshopper från mataffären Icas hyllor och ersätts med ett nytt eget varumärke.

Ica och andra ledande dagligvarukedjor i Europa har sedan 1996 sålt sina billigaste produkter under namnet Euroshopper. Under hösten säger dock matjätten Ica tack och adjö till varumärket, vilket gör att namnet snart försvinner i Sverige.
– Försäljningen av Euroshopper har inte motsvarat förväntningarna och därför fasar vi successivt ut det, säger Ica Sveriges sortiments- och inköpsdirektör Nina Jönsson till Icanyheter.se.
Men kunderna förväntar sig enligt Nina Jönsson att det ska finnas lågprisprodukter som "ger värde för pengarna"
Därför introducerar Ica i stället en ny lågprisserie, Ica Basic. Innan årsskiftet planerar man att det ska finnas 250 artiklar under det varumärket.


Ica skriver själva om egna varumärket Basic här:
I våra smaktester behöver en vanlig ICA-vara få minst sju av nio i betyg, medan ICA Basic klarar sig med en femma. Kvaliteten är alltså noga kontrollerad men lite enklare. Därför är ICA Basic också billigare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar