lördag, november 05, 2011

Hemmagjord ketchup utan socker och tillsatser

Tro mig när jag säger det. Det behövs verkligen inget socker. Dottern i huset som normalt inte gillar ketchup gillade denna och vi andra som gillar ketchup gillade den också skarpt. Passade riktigt bra till köttfärssåsen jag gjorde idag. Som vanligt, när jag gör något från grunden, så tar det lite tid att göra men den sköter sig i princip själv på spisen (bara man rör om då och då).

Ingredienser:
1 brk Saltå Kvarns krossade tomater
1 finhackad gul lök
2 finhackade vitlöksklyftor
2 msk olivolja
1 nypa kanel
1 dl Saltå Kvarns Crema di balsamico bianco
1 tsk chiliflakes
1/2 tsk cayennepeppar (ta mindre om ni inte vill ha en så spicy ketchup)
salt
svartpeppar

Gör såhär:
1. Svetta löken och vitlöksklyftorna i olivolja i en kastrull i några minuter. De ska inte ta färg.
2. Häll i den krossade tomaten tillsammans med kanel och balsamicon. Låt småputtra ca 20-25 minuter.
3. Blanda i chiliflakes och cayennepeppar och låt småputtra på lägsta värmen i uppemot 3-4 timmar tills det är en härligt mustig sås.
4. Mixa med en handmixer till en slät ketchup och smaka av med salt och svartpeppar.
5. Låt svalna och ät till allt du kan tänka dig att ha ketchup till. Kanske en knäckemacka som min lillebror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar