lördag, oktober 22, 2011

We got the power


I alla fall om man ser till att vi faktiskt har makten över vad fasiken vi bär med oss för skit hem. Jag har gjort ett aktivt val att inte bära hem skit och lärt mig att vända på förpackningen innan den hamnar i min varukorg. Och som jag sagt tidigare så har vi konsumenter den makten. Visa det då genom valen du gör i din kundkorg! Usch nu blev jag lite för pekpinnig, men jag tycker varje enskild person faktiskt har ett ansvar gentemot oss själva, våra barn och vår jord.

Eller som IVL Svenska Miljöinstitutet skriver i en pressrelease: Konsumentmakt är ett effektivt vapen i kampen för hållbar utveckling. De säger att miljömärkning ger stora förbättringar i kaffeplantagens miljöarbete och att de första analyserna från världens största databas visar på stora miljömässiga förbättringar i kaffeodlarnas verksamheter. Den nu aktuella studien pekar mot att konsumenternas möjligheter att påverka utvecklingen för miljö- och klimat tagit ett stort steg framåt.

Yay!

Vi köper detta kaffet Hazienda från Zoegas, både Krav- och Fairtrademärkt! Perfekt!



Källa:
IVL Svenska Miljöinstitutet pressrelease

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar