söndag, oktober 30, 2011

Krabbpaj med fetaostsallad och vitlöksvinägrette

Det här receptet är så grymt. Fick den av min X-svärmor för säkert 15 år sedan och sen dess har den varit en del av min repertoar när jag vill imponera. Jag har dock bytt ut hennes burkkrabba till riktig krabba, när de är i säsong, och hennes tillsatsstinna crabstix är helt borta, de behövs inte. Så därför får ni min variant av receptet här som är godare än nånsin. Kanske beror det på att krabban är i säsong just nu? Pajen åt vi till middag igår tillsammans med en fetaostsallad, vinägrette, alfa alfagroddar och ett glas 100% Blåbär.


Pajdegen (förbereds en stund innan och ställs in i kylen minst 30 minuter)
3 dl vetemjöl (jag använder Saltå Kvarns)
1 dl grahamsmjöl (Änglamarks)
150 g smör
1/3 tsk salt
2 msk vatten

Fyllning
Köttet från en hel krabba
alternativt 1 brk krabba (välj då Abbas som enligt mig har den godaste smaken)
100 g champinjoner finhackade
1/2 gul lök finhackad
3 msk dill
3 dl riven ost (jag har alltid i Västerbottensost)

Stanning
3 ägg
2 dl creme fraiche
1/2 tsk salt
nymalen svartpeppar


Gör såhär:
1. Börja med pajdegen. Lägg ner alla ingredienser i en matberedare och kör ihop degen snabbt. Tryck sen ut degen i en smörad springform och ställ in den i kylen för att vila minst 30 minuter.
2. Rensa krabban och ta ut allt gott kött.
3. Finhacka champinjoner, lök och dill.
4. Riv osten på den grova sidan.
5. Blanda ihop alla ingredienser och ställ åt sidan.
6. Blanda ihop äggstanningen och ställ åt sidan.
6. Förgrädda sen pajen längst ned i ugnen i ca 15 minuter i 200 grader varm ugn.
7. Ta ut pajen och lägg ner alla ingredienser och häll äggstanningen över.
8. Grädda sen pajen tills den fått fin färg och stanningen satt sig. Brukar ta runt 35-40 minuter.
9. Under tiden som pajen är i ugnen så kan man hacka ihop en god sallad och rör ihop en vinägrette (recept längre ned vid bilden). Tycker att den här rätten blir godare tillsammans med en vinägrette.
10. När pajen är klar tar jag ut den och låter din vila ca 5-10 minuter innan vi äter. Då har den hunnit sätta sig lite och fått en behaglig ättemperatur.


I säsong september, oktober och delar av november

Knepet är att finhacka allt jämnstort.

Grädda längst ned i ugnen i ca 35-40 minuter och låt den gärna vila och sätta sig i 5-10 minuter innan ni äter. Det är dock svårt för man vill bara hugga in på den här svingoda pajen.

Gör till en god sallad som passar era smaklökar. Jag hade i romansallat, lök, majs, vildtomater, paprika och fetaost (allt ekologiskt förstås)

Till salladen har jag en enkel vinägrette som jag rör ihop med Saltå Kvarns olivolja classico, Saltå Kvarns vita balsamico, nypa flingsalt, nymalen svartpeppar och en vitlöksklyfta som jag river i zestrivaren.

Gott med 100% Blåbär till om man inte dricker så mycket alkohol som är fallet hemma hos oss.

Här en bild från när vi åt krabbpaj med grönsakssalsa, halkidikioliver och cayennefetaost.



Krabba
Säsong: september, oktober och delar av november
Övriga året: Ät msc-märkt burkkrabba

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar