fredag, oktober 28, 2011

Svar på läsarkommentar om Krav och tillsatser

I mitt inlägg från häromdagen fick jag en kommentar som jag tänkte svara på med ett inlägg eftersom jag skrev så långt. Kunde inte, i detta fall, begränsa mig till "tack för din kommentar".

Läsarkommentar från Kristin Cooper på KRAV:
Kristin Cooper sa... Hej, såg ert inlägg om tillsatser och vill berätta att ni finner mer information och kommentar varför KRAV tillåter olika tillsatser på den här länken: http://www.krav.se/Om-KRAV/Fordjupande-lasning-/Halsa/Tema-halsa/Tillsatser-tillatna-i-KRAV-markt-produktion/
    Mvh / Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV


Svar från Mattalibanen:
Hej Kristin Cooper! Coolt efternamn btw, tycker en som kör Mini Cooper.

Nåväl, tack för din kommentar, men min ståndpunkt står fast. En vara som behöver tillsatser är ingen bra vara även om den är KRAV-märkt. Även om ni tycker att de 34 tillsatser som KRAV tillåter inte har några miljö- eller hälsokonsekvenser så köper jag inte det riktigt. Jag själv och min son är levande exempel på att vi båda blivit av med våra livslånga eksem sen vi slutade med tillsatser och gick över till naturlig  ekologisk mat utan en massa gifter. För att inte tala om margaringiftet som vi slängt ut.

Och eftersom man inte forskar på så kallade coctaileffekter så kommer jag fortsätta köra försiktighetsprincipen genom att undvika alla onödiga tillsatser, vilket i princip är alla tillsatser. Man forskar ju bara på varje enskild tillsats för sig. Men hur vet man vad de otroliga mängder på 4-5 kg tillsatser som alla människor får i sig per år gör med oss på sikt?

Tex tillåter KRAV, E330 (citronsyra), som fler och fler säger kan orsaka allergier och att de som slutat helt med denna tillsats har fått bättre symptom mot sin allergi. Finns ingen forskning om detta, men jag tycker faktiskt att anekdokter räcker för att jag ska ta till försiktighetsprincipen. Ni skriver ju att ni kör försiktighetsprincipen. Jag undrar vad den försiktighetsprincipen grundar sig på egentligen? Eftersom alla E-nummer faktiskt är godkända och "säkra" enligt Livsmedelsverket.

Sen reagerade jag på att ni skriver att ni tillåter tillsatser för att det ökar möjligheten till Krav-certifierad produktion. Men du, varför inte släppa loss alla tillsatser, då kan ju ALLA varor vara med och leka KRAV-märkt! 

Nej min ståndpunkt står fast. En vara som innehåller tillsatser visar bara att det är en undermålig produkt och ingen äkta vara. Ekologiskt ja tack, tillsatser nej tack!

mvh
Mattalibanen


Här kan du läsa mer om citronsyra...
http://www.lfs-web.se/mogel-citronsyra.htm

och här en artikel som jag också tycker var intressant...
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1473620/Hennes-son-andrade-sina-matvanor-och-slapp-allergin.html

och här har Kicki på Middagsfrid skrivit ett blogginlägg, läs gärna kommentarerna där, fick mycket behållning av dem...
http://www.kickisblogg.se/aktuellt/2010/08/kemiskt-framstalld-citronsyra-e330-kan-framkalla-allergi/

2 kommentarer:

  1. Hej, det var inte min avsikt att försöka ändra din ståndpunkt. Ville bara förmedla länken om tillsatser. Allt gott / Kristin

    SvaraRadera
  2. Hej igen

    Jadå, det förstod jag nog att du inte försökte. Men jag kanske försöker ändra er ståndpunkt ;)

    SvaraRadera