tisdag, oktober 11, 2011

Heta chiliköttbullar

I vårt hem finns inget annat än hemmagjorda köttbullar. Jag hoftar alltid ihop utifrån vad jag har hemma. Balans mellan salt, sött och syrligt. Den här gången hade jag i fetaost, lök, vitlök, chili och ägg. Jag gör också oftast en dubbel sats så man har köttbullar för en månad framåt. Perfekt att ta fram från frysen när man kommer hem trött och hungrig.

Ingredienser:
800 g Nötfärs
2 äggulor
1 gul lök
1/2 förpackning fetaost
1 msk sambal oelek
1 klyfta vitlök
1/2 röd chili
salt
svartpeppar
chiliflakes

Gör såhär:
1. Mixa ihop lök, vitlök, chili och fetaost till en jämn och slät smet.
2. Bland löksmeten med köttfärs, ägg och kryddor.
3. Jag brukar steka ett smakprov så att kryddorna är i balans. Vågar man inte smaka den råa smeten så är det ett bra sätt. Jag får alltid steka minst fyra eftersom alla i familjen vill vara med och smaka och bestämma.
4. Rulla till lagom stora bullar och stek i rikligt med smör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar