fredag, oktober 21, 2011

Kokoschoklad med cashew och valnötter

Lite helggott kanske?

Denna goda chokladkaka gjorde jag till kvällskaffet för ett tag sedan. Har tänkt göra den många gånger sen dess, men det finns alltid något annat som jag aldrig gjort och som jag prioriterar just då. Men jag tror faktiskt att jag behöver få i mig lite kokosfett i helgen. Så ska man nu äta socker så ska man äta något som håller blodsockret i schack och då fungerar denna lilla skapelse utmärkt.

Ingredienser för 4 st
3 rutor mörk choklad 72% (ca 30 g) (Valhrona eller nån annan sort med kvalitet)
3 msk kokosfett (Renée Voltaires supergoda använder jag)
12 cashewnötter (gärna Saltå Kvarns)
4 valnötter (Kung Markatta har utmärkta)
4 tsk kokosflingor (Renée Voltaires)
4 små kakformar

Gör såhär:
1. Smält choklad och kokosfett över vattenbad.
2. Lägg 3 cashewnötter och 1 valnöt i de små kakformarna.
3. Häll kokoschokladen över nötterna.
4. Pudra över 1 tsk kokosflingor i varje form.
5. Ställ in i kylen tills de stelnat.

Kolhydrater per kaka = 6 g (så ät inte för många)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar