söndag, oktober 23, 2011

Böckerna som förändrade mitt liv

Senaste i raden damp ner i brevlådan bara häromdagen, men den håller samma klass som övriga livsomvälvande böcker jag läst senaste 3 åren. Jag kommer börja läsa om alla böcker igen och citera här på bloggen lite då och då från dessa viktiga böcker.

Allt började med denna bok. Den hemliga kocken av Mats-Eric Nilsson.
Den gjorde så att jag fick upp ögonen för fusket och vad vi egentligen stoppar i oss för skitmat.
Fortsättningen på Den Hemliga Kocken och här får man svaret på vad man egentligen ska äta.
Kika gärna in hos organisationen Äkta Vara, där jag är medlem.
I den här boken läser jag mer detaljerat om alla E-nummer både vad de används till och hälsomässiga förhållanden.
Egentligen var det denna bok från 2002 som var startskottet i vår familj.
Men jag läste den aldrig utan den låg bara och dammade i bokhyllan samtidigt som jag inte var redo för sanningen.
J läste den då och försökte berätta saker från den, men jag var helt enkelt inte mottaglig då.
Kom häromåret och visar hur myndigheterna i Sverige sätter konstiga käppar i hjulet för småskalig produktion och äkta vara.
Jag skakade på huvudet typ hela boken igenom. Jag är ganska säker på att jag suckade mig igenom boken också.
Vad håller Livsmedelsverket på med egentligen?
Egentligen en film, så jag trodde att jag beställde filmen. Så damp denna bok ner istället. Filmen har vi sett och den rekommenderar jag starkt. Snart ska jag försöka köpa filmen igen. Det är en äkta skräckfilm från verkligheten.
Michael Pollan, en klar favorit i genren. Amerikans journalist som skriver klokt och lättförståeligt om vår mat.
Han är med i filmen Food Inc bland annat.
Andreas Eenfeldts debutbok och som har Sveriges största hälsoblogg Kostdoktorn.
Andreas skriver också väldigt lättförståeligt så jag rekommenderar både boken och bloggen. Själv har jag köpt två böcker så jag kan låna ut den ena till alla som är intresserade. Bara för att jag tycker budskapet är så himla viktigt.
Ät dig frisk med riktig mat.

Senaste boken i raden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar