söndag, oktober 09, 2011

Ny kruka till min majonnäs

Eller ny och ny, har haft den i en låda i en sisådär 10 år och kände att nu var det dax för den att komma fram. Enda problemet är att jag inte har något lock till den. Någon som vet om man kan få tag på en sån till denna kruka?


Här har ni receptet igen på min majonnäs. Världens enklaste!

För hemmagjord majonnäs behövs...
1 ägg eller 2 äggulor
ca 2-3 dl rapsolja (ej kallpressad)
1 tsk dijonsenap
1 msk Saltå Kvarns vita balsamvinäger
nypa salt
nypa vitpeppar
matmixer

1. Börja med att lägga ner i mixern dijonsenap, helt ägg med vita och allt, vit balsamvinäger och lite salt och peppar.

2. Kör ihop i mixern så det blir en lös goja.

3. Häll i en rejäl skvätt olja.

4. Kör mixern i ca 10 sekunder.

5. Häll i mer olja.

6. Kör mixern igen och nu börjar man så smått märka att majonnäsen börjar tjocka till sig.

7. Häll i mer olja tills majonnäsen är krämig, och ju mer olja du har i desto fastare blir den. Så vill du ha en lös mayo så har du i mindre olja och vill du ha en fast, tjock och krämig mayo så häller du i olja och mixar tills du har den konsistensen du önskar.

Tips 1: Du behöver inte hålla på och larva dig med att alla ingredienser ska ha samma temperatur med detta recept. Det är bara moffa ner allt i mixern.

Tips 2: Du behöver inte droppa i olja sakta med detta recept. Det är bara att hälla i en skvätt och mixa, skvätt och mixa, skvätt och mixa tills du har en majonnäs som passar dig.

Tips 3: Om majonnäsen blir för oljig (man ser att det bildas oljefläckar här och var) eller skär sig så kan man skvätta i lite ljummet vatten och sen mixa igen.

2 kommentarer:

  1. Hur lång hållbarhet har den i kylen tro?

    SvaraRadera
  2. Tant G, jag vet inte men jag gör en sats på 1 ägg åt gången och varje söndag. Så har vi inte gjort av med majonnäsen på en vecka så brukar jag slänga den. Men förmodligen håller den något längre.

    SvaraRadera