måndag, oktober 24, 2011

Hemmaslagen bearnaisesås

Hur svårt kan det vara egentligen att göra egen bea? Okej jag erkänner att jag hade stora problem med att göra egen bearnaise tills jag lärde mig att göra den exakt såhär. Så mitt svar på den inledande frågan är att det inte är ett dugg svårt. Längre!

Ingredienser:
150 gram smält smör
3 + 3 msk vatten
3 msk vitvinsvinäger
1 schalottenlök
4 vitpepparkorn
3 äggulor

Såhär gör man:
1. Smält 150 gram smör.

2. Lägg ner följande ingredienser i en kastrull; 3 msk vatten, 3 msk vitvinsvinäger, 1 finhackad schalottenlök, 4 krossade vitpepparkorn. Reducera helt. Häll därefter i 3 msk vatten igen och sila vätskan ner i en skål. Observera att vattnet inte ska koka mer.

3. Sätt skålen över vattenbad. Låt inte vattnet koka. Den ska bara bli varm. Vispa lugnt ner 3 äggulor. Ett i taget. Vispa tills varje äggula tjocknat.

4. Ta bort skålen från värmen. Jag ställer den på en blöt trasa/handuk för att den ska stå stadigt.

5. Därefter droppar man ner smöret (utan det vita) och fortsätter vispa lugnt tills man vispat in allt smör.

6. Smaksätt med dragon, (ev persilja), salt och vitpeppar.

7. Servera direkt eller ställ skålen över det varma vattenbadet och vispa då och då så håller den sig varm till servering. Obs! Vattnet får inte koka i detta läget. Men annars är kall bea också gott.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar