måndag, oktober 03, 2011

Citronlax med bakad tomat och salladslök

Vi älskar ugnsbakad lax i det här huset. Kanske mest jag, om jag ska vara ärlig, och eftersom det är jag som lagar maten så får de andra gilla läget. Jag brukar iaf försöka variera mig med lite olika smaksättningar. Citron och lax fungerar iaf grymt bra ihop och jag älskar att riva citronzest med min asgrymma zestrivare från Microplane.

Citronlax med bakad tomat och salladslök
600 gram lax
Smör
Olivolja
Halv ekologisk citron
10-12 körsbärstomater i kvist
4-5 salladslökar
Chiliflakes
Svartpeppar
Flingsalt

Gör såhär:
1. Smöra en ugnsform.
2. Lägg i lax, körsbärstomater (låt gärna kvisten vara kvar) och salladslöken i halvor ner i ugnsformen.
3. Klicka över smörklickar här och var.
4. Krydda med nymalen svartpeppar, chiliflakes och flingsalt.
5. Riv över generöst med citronzest över laxen.
6. Skiva några citronskivor och placera dem runt laxen.
7. Ringla över olivolja och kör in allt i ugnen i ca 15-20 minuter tills laxen är klar.

Till citronlaxen serverade jag blomkålsduschesse och remouladsås.


Lax-information från Naturskyddsföreningen
Den mesta lax vi äter i Sverige är odlad. Oftast kommer den ifrån Norge, där det finns både bra och dåliga odlingar. Ibland matas laxen med foderfisk från ohållbart fiske på svaga bestånd. Från vissa odlingar sprids också parasiter och sjukdomar till vildlax och närmiljön förstörs av hög näringsbelastning från odlingen. Men där finns också odlingar som bedrivs på ett  ekologiskt hållbart sätt. Så hur vet man om den odlade laxen är okej? 1. Krav-märkt odlad lax kommer alltid från en ekologiskt hållbar odling. 2. Om laxen kommer från en norsk odling som inte är Krav-märkt, ställ frågor – ibland har fiskhandlaren bra kunskaper om fiskens ursprung. Om inte, välj hellre en annan fisk som du vet är bra. 3. De allra flesta laxodlingar i Sydamerika är inte ekologiskt hållbara, så välj bort lax därifrån.

Kravs fiskelista

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar