måndag, oktober 31, 2011

Karl-Johan och Jordärtskocksrisotto med rökt renstek och bakade tomater

Ett uppdrag för Saltå Kvarns Smakråd, där jag är medlem sen ett halvår tillbaka. Ett fantastiskt uppdrag eftersom man får uppleva Saltå Kvarns fantastiska smaker och råvaror. Jag har varit ett fan av de i många år så när jag fick chansen att gå med i Smakrådet så var lyckan total. Vi är ett glatt gäng på ca 60 personer som testar nya och gamla råvaror och ger feedback på dessa (både positiva och negativa) till Saltå Kvarn via vår Facebook-grupp. Det är en ära att vara med där bland alla dessa kunniga människor. Vårt senaste uppdrag var att prova ett nytt Carnaroli ris, som kommer ut i butikerna i början av december. Och jag måste säga att det var ett av de godaste risottorisen jag råkat på. Nu är jag ingen superexpert på risotto men detta kommer jag laga oftare i fortsättningen.


Grundrecept Carnaroli risotto 4 port
Steg 1: 
3 dl Carnaroli ris
4 msk olivolja (Saltå Kvarns Classico)
2 st Schalottenlökar finhackade
3 dl vitt vin (Saltå Riesling)
1 liter varm grönsaksbuljong

Steg 2:
2 msk smör
2 dl Karl-Johan svamp i bitar
200 g jordärtskocka, skalad, kokt och tärnad
1 st äpple i tärningar (fast och syrligt äpple)
1 tsk färsk repad timjan
2 msk finhackad persilja
0,5 tsk citronzest
2 dl Västerbottensost riven
nymalen svartpeppar
salt

Gör såhär steg 1:
1. Värm en kastrull på medelstark värme.
2. Bryn lök och ris i olivoljan i några minuter.
3. Häll på vinet och låt det koka in.
4. Slå på 1/3 av buljongen och låt koka in något under omröring. Späd med resten av buljongen, lite i taget, under omröring tills riset har ett behagligt tuggmotstånd och risottons konsistens är krämig.
5. Ta av från värmen. Denna process tar ca 20 minuter.

Gör såhär steg 2:
1. Värm en stekpanna några minuter innan riset är klart.
2. Stek svamp i smöret och tillsätt äpple, jordärtskocka, örter och citron. Stek ytterligare någon minut.
3. Häll detta i den färdiga risotton tillsammans med ost, svartpeppar och eventuellt lite salt.
4. Rör om och servera omgående.

Jag serverade med en riktigt god rökt renstek och ugnsbakade tomater och surdegsbröd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar