onsdag, januari 22, 2014

Morotscarbonara

Det här gott folk är tokgott och en mycket nyttigare carbonara än med pasta. Våga testa du också. Jag testar ofta olika grönsaksvarianter på min carbonara. Ibland hyvlar jag zucchini och ibland bryter jag isär blomkål eller broccoli i små buketter och sen kokar jag in i grädde som jag gör i detta receptet. Varianterna är oändliga och det är bara att prova sig fram med vad man själv gillar för grönsaker.

Ingredienser för 2 port
2 morötter
Halv gul lök
1-2 dl grädde
Smör att steka i
Parmesan
1 pkt bacon
salt
nymalen svartpeppar

Gör såhär:
1. Börja med att skala moroten och sen hyvla den med potatisskalare till "bandspagetti".
2. Hacka löken fint.
3. Skär bacon i små bitar och stek den knaprig och ställ åt sidan tills grönsakerna är klara.
4. Smält smör och lägg i lök och låt den bli lite svettig och lägg den hyvlade moroten i stekpannan tillsammans med löken och stek i några minuter innan du häller i lite grädde åt gången. Jag låter grädden hela tiden koka in innan jag häller i mer. Känner efter om det behövs mer. Mot slutet smaka av med salt och peppar och riv ner parmesan. Detta brukar inte ta mer än 6-7 minuter att få färdigt.
5. Lägg upp grönsakerna på en tallrik och lägg över bacon och nyriven parmesan. Dra även några drag med pepparkvarnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar