torsdag, januari 30, 2014

Chokladchiapudding med vanilj och hallon



Det är ingen dum grej detta med chia, detta lilla superfrö. Och att sen göra en helt sockerfri chokladchiapudding gör att du får flera saker samtidigt, typ supergott och supernyttigt. Äts med fördel till frukost. Du kommer bli både mätt och nöjd långt in på lunchen. Varianten med grädde är godast om du frågar mig.

Ingredienser för 3 små glaburkar:

3 dl vätska (jag använder oftast grädde eller mandelmjölk men har även gjort detta på bär)
1 msk Kung Markattas kakao (utesluts om puddingen görs på bär)
1-2 tsk vaniljpulver
1,25 dl chiafrön
Frysta krossade hallon

Till servering:
Kiwi och grädde eller mandelmjölk

Gör såhär:
1. Börja med att blanda ihop vätskan med smaksättningen.
2. Blanda därefter i chiafröna och rör om då och då tills vätskan börjat suga åt sig fröna och den börjar bli lite tjockare.
3. När den börjat tjockna så brukar jag hälla över puddingen i glasburkarna. Sen rör jag om med baksidan av en sked lite då och då. Gör man inte detta moment så kommer du ha en pudding med chiafrön i botten av glasburken. Det brukar räcka att göra detta under ca 10 min lite då och då.
4. När puddingen känns färdig för kylen så krossar jag några hallon och toppar puddingen med.
5. Låt stå över natten till en krämig och tjock och nyttig pudding.
6. Servera med Kiwi uppskuren i små kuber och grädde eller mandelmjölk.



Uppdaterad: 2018-01-14 nytt foto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar