torsdag, mars 29, 2012

Pocherade ägg

Såhär inför påsk så kan man kanske pochera lite ägg. 5-minuters blir bäst enligt mig. Så idag gjorde jag både och för att visa skillnaden till er. Eftersom de flesta tycker att man ska sjuda äggen i 3 minuter. Men se du, där håller jag inte med. Den flyter ut alldeles för mycket och är bara lös jämfört med 5-minuters ägget som är krämigt och håller ihop även när man delat på den. Här ska ni få se skillnaden i bilder.

Men först får ni receptet på hur man gör pocherade ägg. 

Ingredienser:
Färska ägg (ju färskare desto bättre håller äggvitan ihop runt gulan)
1,5 liter sjudande vatten
0,5 msk salt
1 msk ättikssprit (12%)

Gör såhär:
1. Koka upp vattnet.

2. Sänk plattan och vänta tills vattnet sjuder och häll i salt och ättikssprit.

3. Knäck ner varje ägg i en kopp. Man ska inte knäcka ner äggen direkt i vattnet.

4. Få igång en virvel i kastrullen med en slev och häll ner ägget försiktigt. Lägg ner nästa ägg tills alla äggen är i som ska pocheras. Försök hålla igång virveln men akta så du inte nuddar äggen. Jag är inte så noga med detta själv. Tycker äggen blir fina ändå.

5. Låt äggen sjuda mellan 3-8 minuter beroende på hur lös gula du vill ha.
* 3 minuter = rinnig gula
* 5 minuter = krämig gula
* 8 minuter = fast gula

6. Det kan se lite rörigt ut i kastrullen med vitan som flyter runt i vattnet men när du tar upp äggen med en hålslev så brukar de alltid se fina ut enligt mina bilder. Ibland brukar jag putsa till dem med en kniv om det är så att man nu vill ha en snygg uppläggning.

Tips! Om du ska pochera många ägg samtidigt så öka på mängden vatten, salt och ättikssprit.

5-minuters ägget till vänster och 3-minuters till höger. Man ser hur 5-minuters ägget är lite rundare.

5-minuters ägget.

5-minuters ägget.

3-minuters är lite plattare.

Här ser man hur 3-minuters ägget flyter ut över hela tallriken jämfört med 5-minuters ägget. Men gillar man det så kör hårt.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset, blev mycket godare med 5 minuter. Jag pocherade ägg så här
    Först en bädd med machetesallad, kokt grön sparris, kallrökt lax, ägg och hollandaisesås. Så gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar och kul att höra att du håller med mig :)

      Radera