måndag, mars 19, 2012

Champinjonstuvning

Crepes med Champinjonstuvning
Jag levde på champinjonstuvning tidigare. Jag var vegetarian i 6 år och under den tiden så blev det mycket champinjonstuvning, och jag lovar er, jag blev inte less en enda gång. Nu har jag världens tråkigaste familj som inte gillar svamp. Hur gick det till? Hur kunde jag få en familj som inte gillar svamp? Skandal om ni frågar mig.

Bästa champinjonstuvningen:
250 g skivade färska champinjoner eller kastanjechampinjoner
80 g smör
1 msk vetemjöl (kan uteslutas, vilket jag gör när jag bara har grädde)
3-4 dl grädde (eller mjölk, men då måste du ta mer vetemjöl)
salt
vitpeppar (ganska mycket)

Gör såhär:
1. Stek champinjonerna i 1/3 av smöret tills champinjonerna är fint stekta. Salta och peppra.
2. Tillsätt 1/3 av smöret och 1 msk vetemjöl och vispa in vetemjölet ordentligt.
3. Tillsätt resten av smöret och låt den smälta in ordentligt innan du slår på grädden lite i taget. Låt stuvningen småputtra ca 20-30 minuter och rör om då och då tills den har den konsistensen som du själv önskar av en stuvning.
4. Smaka av med salt och ganska mycket vitpeppar.

Serveringsförslag: Crepes. Chilibiff. Pasta.

Champinjonstuvning med chilibiff

1 kommentar: