lördag, januari 07, 2012

Varför äter ni inte ekologiskt?

Laga mat från grunden så blir det billigare. Även med ekologiska råvaror.

Läste bland annat inne hos Dyrare Mat, DN och Äkta Vara om att det bara är 4% av all mat som konsumeras som är ekologisk. Jag undrar varför det är så få som äter ekologiskt? Framförallt när man hela tiden läser hur mycket gifter konventionellt odlad mat innehåller. Jag jämför inte ens priserna längre mellan ekologiska och konventionella råvaror. Finns ingen anledning att jämföra priserna. Ekologisk mat kostar så mycket som mat ska kosta. Och eftersom jag har slutat gambla med min och min familjs hälsa så köper jag ekologiskt. Som jag har berättat tidigare så har både jag och min son blivit av med våra livslånga exem sen vi bytte matinriktning. Det tycker jag bevisar allt. För mig.

Här får ni lite tips i DN från ekokocken Ulrika Brydling hur man får ner matkostnaderna och då kan lägga pengarna på ekologiskt istället. Det är iaf roligt att se att de flesta av dessa punkter tillämpas av oss.

Så här äter du billigt och miljövänligt

Välj grönsaker och frukter efter säsong då de är billigast och godast.

Lär dig laga många goda rätter på baljväxter.

Satsa på mycket rotfrukter.

Minska mängderna kött och fisk.

Ät mer svenskt viltkött.

Laga mat från grunden, skippa halvfabrikat.

Kolla kilopriset så du inte blir lurad av förpackningar.

Gör långkok på det ”oädla” köttet, hela djuret behöver ätas och är supergott.

Släng inte mat utan gör om dina rester eller ha som matlåda.

Ersätt gärna ris med korngryn, matvete med mera, eftersom riset orsakar stora utsläpp av växthusgaser.

2 kommentarer:

  1. Kul att se att det är fler som har samma inriktning som mig själv. Jag driver bloggen http://ensaligsoppa.blogspot.com och gör allt från grunden just för att slippa alla tillsatser och skit.

    SvaraRadera
  2. Tack för länken. Såg riktigt bra ut inne hos dig och alltid kul med likasinnade.

    SvaraRadera