torsdag, januari 19, 2012

Crème Brûlée

En av mina absoluta favoritdesserter när jag går på restaurang. Har aldrig gjort detta själv eftersom jag trott att det är svinsvårt. Men det är det verkligen inte. Det var riktigt enkelt. Det tar lite tid att göra men det är väl värt mödan. Våga testa du också. Jag har gjort detta 2 ggr på en vecka och har lyckats alldeles utmärkt båda gångerna.

Ingredienser:
6 dl grädde
1 vaniljstång eller 1,5 tsk ekologiskt vaniljpulver (obs! inte vaniljsocker)
6 äggulor
0,5 dl strösocker

Gör såhär:
1. Koka upp grädden tillsammans med vaniljstången med skrapat innehåll (eller vaniljpulvret). Stäng av värmen så fort grädden börjat koka.

2. Vispa äggulor med sockret. Ju vitare desto bättre, ju längre du vispar desto bättre blir crème brûléen.

3. Häll över grädden och vispa och jobba snabbt (lägg skålen på en blöt handduk för stabilitet).

4. Häll krämen över en sil för att få bort eventuella klumpar.

5. Få bort bubblorna från krämen genom att köra med blåslampan över eller lägg krämen i en plastpåse.

6. Lägg suffléformarna på en handduk i en ugnsform.

7. Häll krämen i formarna.

8. Häll varmt vatten i botten av ugnsformen (ca 1/3 av formen)

9. Ställ in ugnsformen i 95 grader i mitten av ugnen i ca 2 timmar. Brûlèn ska ha stelnat i mitten innan den tas ut. Jag skakade lite på formarna för att kontrollera det.

10. Ta ut och låt svalna till rumstemperatur.

11. Ställ in i kylen i minst 2 timmar men helst över natten.

12. Strax innan servering strör man över råsocker över brùlén och bränner av med en matbrännare. För extra knäckig yta så häller man på lite mer socker och bränner av en gång till. Så gjorde jag och det blev svinbra.

Min brännare kommer från Flame Boy. Ca 1300 grader C i maxtemp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar