lördag, januari 07, 2012

Kålpudding

Kålpudding, denna gudagåva till mänskligheten. I alla fall om ni frågar mig ;)
Men jag är ganska säker på att varken min älskade eller mina barn skulle hålla med mig. Men jag är ju Finne och jag är uppvuxen med all sköns kålrätter och har därmed fått smaklökar som passar kålen perfekt. Och det bästa med hela kålgrejen är att även ekologisk vitkål är snorbilligt. Och den ekologiska nötfärsen som vi har nu är riktigt bra. Den är inte förpackningsgasad och har därmed inte blivit seg och läskig. Vi köpte senaste satsen från Gröna Gårdar. Riktigt bra kött har dem. Vi som bor i Stockholm kan antingen få en hemleverans för en extra peng eller vi som bor för långt ut i Värmdö kan hämta från Cajsa Warg på söder. Mig passar det perfekt för det är på vägen från jobbet. Behöver bara göra en kort avstickare. Nåväl tillbaka till kålpuddingen, här kommer mitt recept på kålpudding.

Ingredienser ca 8 portioner
2 st spetskålshuvuden eller 1 st stor vitkålshuvud
0,5 st purjolök
2 st gula lökar
500 g nötfärs
1 ägg
1 dl grädde
1 msk soja
1 msk ljus sirap
salt och svartpeppar
smör till stekning

Till servering för de som vill:
ljus sirap
lingonsylt

Gör såhär:
1. Hacka eller strimla vitkålen. Jag gillar hackad i lagom stora bitar ca 0,5x0,5 cm kuber.
2. Stek vitkålen mjuk i generöst med smör. Salt och peppra. Tar ca 10 minuter.
3. Strimla purjolök och finhacka gul lök. Stek den i smör utan att den tar färg, bara börjar bli sådär härligt blank och fin. Blanda löken med vitkålen och rör om.
4. Blanda nötfärsen med ägg, grädde, soja, sirap, salt och svartpeppar. Den ska vara ganska lös i konsistensen så ta mer grädde om det behövs.
5. Smöra en ugnsform och lägg ner hälften av kål- och lökblandningen i botten av formen.
6. Bre över köttfärsblandningen (ja det stämmer, den ska inte förstekas) över kålen.
7. Toppa med resten av kålen.
8. Ringla över lite ljus sirap och klicka över lite smörklickar här och där lite slarvigt.
9. Kör in i ugnen i ca 20-30 minuter tills kålpuddingen fått en fin färg.
10. Servera med lite ljus sirap och en klick lingonsylt.

2 kommentarer:

  1. Så gott, tyvärr äter bara jag det här hemma. Men svärmor och jag brukar ha kålpudding frosseri i ibland.

    SvaraRadera
  2. Haha låter härligt med kålpuddingfrosseri. Sånt får jag pyssla med själv. Men det går det också =)

    SvaraRadera