söndag, november 17, 2013

Stabbig Lingonkaka


Herregud vilken god kaka detta blev! Älskar både lingonen och gräddfilen i den här kakan. Tyvärr gjorde jag lite fel, men kakan blev skitgod ändå. Istället för att blanda ner lingonen i fyllningen så körde jag dem i kaksmeten. Men nästa gång ska jag göra den rätt och jag ska även testa att göra denna kaka med blåbär. Gjorde min vaniljsås till och det var super tasty. Kakan blev också godare till dagen efter.

Lingonkaka (gjord i springform 26 cm)
ca 12 bitar

Kaksmet:
1 ägg
2 dl socker
1,5 dl gräddfil
100 g smält smör
2 dl mjöl
1 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver

Fyllning:
1 dl socker
1,5 dl gräddfil
1 ägg
0,5 tsk vaniljpulver
2,5 dl lingon (jag hade frysta)

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smöra formen.
3. Blanda 1 ägg med 2 dl socker och ställ åt sidan.
4. Blanda 1,5 dl gräddfil med 100 g smält smör och ställ åt sidan.
5. Blanda ihop de torra ingredinserna. Mjöl, vaniljpulver och bakpulver.
6. Blanda ihop kaksmeten med en slickepott och häll allt i den smorda formen.
7. Blanda ihop fyllningen. Socker, gräddfil, ägg, vaniljpulver och lingon och häll över kaksmeten.
8. Grädda mitt i ugnen ca 20-30 minuter eller tills kakan fått fin färg och känns genomgräddad. I min ugn tog det 35 minuter.

Servera som den är eller tillsammans med hemmagjord krämig vaniljsås eller en klick vispad grädde.



Hittade receptet hos Lanners köksblandning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar