lördag, november 09, 2013

Fiskgratäng


Fiskgratäng är en av mina absoluta paradrätter. Gjorde den lätt 2-3 gånger i månaden tidigare. Då blir man såklart duktig på att göra rätten. Nu gör jag den kanske 1 gång om året. Så jag passar på att lägga ut receptet nu när jag gjorde den ikväll. Det viktiga är att man gör klart torsken innan man lägger på potatismoset och såsen. Annars kommer inte torsken bli klar därunder gratängen. Nån gång framöver ska jag testa att göra en gratäng på blomkålsmos och en sås utan vitt mjöl. Då blir det en nyttigare variant och det gillar vi ju alltid.


Fiskgratäng 4 port

Torsken
400 g torsk (ekologisk eller msc-märkt)
olivolja
smör
salt
vitpeppar
svartpeppar

Gör såhär:
1. Sätt på ugnen på 225 grader.
2. Lägg in torsken mitt i formen med lite olivolja, några klickar smör, salt, vitpeppar och svartpeppar. Ugnsstek den tills den är klar. Brukar ta ca 20 minuter.
3. Ställ åt sidan tills övriga moment är klara.
4. Det kan sippra ut ganska mycket vätska. Jag tar bort all vätska med en sked innan jag monterar ihop torsken med potatismos och sås.


Potatismoset
1 kg potatis
1 finhackad gul lök
1-2 dl mjölk
100-150 g smör

Gör såhär:
1. Skala potatisen och skär i mindre bitar och häll i vatten precis så det täcker potatisen.
2. Finhacka den gula löken och lägg ner tillsammans med potatisen.
3. Salta potatisvattnet.
4. Låt potatisen koka tills de är klara. Ca 20-30 min beroende på hur stora bitar du gjort.
5. Pressa ner den färdigkokta potatisen i en skål och mosa och blanda med mjölk och smör till fin konsistens. Det ska vara ganska mycket smör, det är då det blir riktigt gott. Använd en elvisp eller en potatisstomp.
6. Smaka av med salt och peppar.


Bechamelsåsen (Vitsås)
50 g smör
2 msk vetemjöl
3-4 dl mjölk
1 dl grädde
salt
vitpeppar

Gör såhär:
1. Smält smör i en kastrull.
2. Blanda i vetemjöl och låt den bubbla upp tillsammans med smöret.
3. Häll på mjölk och grädde och vispa tills såsen är jämn och fin.
4. Låt småputtra tills såsen har lagom tjock konsistens.
5. Smaka av med salt och vitpeppar.



Gratinera med en god favoritost
200 g grovriven ost (jag använder ekologisk Vesterhavsost)

Montera ihop gratängen:
1. Låt torsken vara kvar i mitten av formen.
2. Spritsa ut potatismoset runt torsken. Potatismoset ska höja sig över fisken.
3. Häll ner såsen över torsken, men inte över potatismoset. Såsen ska vara i mitten.
4. Lägg osten över såsen. Jag älskar ost så jag har alltid överdrivet mycket ost.
5. Gratinera i 225 grader i mitten av ugnen i ca 20 minuter, eller tills osten smält och potatismoset och osten fått en gyllenbrun färg.

Servera med en god sallad.

Ps. Vågar knappt berätta det men jag äter alltid min fiskgratäng med ekologisk lingonsylt. Nåt annat sätt tycker jag inte man äter fiskgratäng på. Men det är nog bara jag... alla andra rynkar på pannan när de ser det. Och jag har i färskt minne när en restaurangägare nästan blev sur på mig när jag på en lunch skulle äta fiskgratäng och bad om att få in lite lingonsylt. Han skakade på huvudet och undrade om jag var dum i huvet. Skämtsamt förstås ;)

Formen är en prickig Gerberaform 24x17cm som jag köpte för 50 kr på Gerberas outlet i Gustavsberg.

Berätta om ni tyckte om receptet eller om ni har några andra synpunkter på receptet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar