tisdag, november 05, 2013

gräddig Laxsoppa

Laxsoppa är en av våra favoriter här hemma. Jag gör den lite på en hoft och brukar lägga ner de rotfrukter vi har hemma för stunden. Men grunden innehåller alltid en god buljong tillsammans med potatis, morot, purjolök och dill. I övrigt stoppar jag ner allt möjligt gott tillsammans med laxen. Ibland har jag tom i majs och det ger en fin sötma till soppan. Den här gången la jag i lite ekologiska torkade rotfrukter (från Gotländska Gotar) som vi hade kvar från sommarens fjällvandring. Blev kanongott.

Gräddig Laxsoppa 
Ingredienser 4-6 port
5 dl buljong
5 dl grädde
4 potatisar i kuber
1/2 purjolök strimlad
3 st morötter i grova slantar
5 dl rotfrukter (tex palsternacka, rotselleri, jordärtskocka)
300 g lax
1 kruka dill

Gör såhär:
1. Starta med att koka upp buljongen.
2. Skala och kuba och slanta alla grönsaker och rotfrukter och lägg ner i buljongen och koka upp varsamt.
3. När buljongen kokat upp tillsammans med rotfrukterna så häll ner grädden och låt alla rotfrukter gå klart i gräddbuljongen.
4. Rensa laxen och skär i 4 cm stora kuber.
5. Skär eller klipp all dill.
6. Lägg ner laxen och dillen i soppan ca 5 min innan ni ska äta.
7. Servera med ett smörstekt surdegsbröd med vitlök och örter.

Hoppas ni tycker det är gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar