lördag, november 02, 2013

Ost- och tomatpaj

Godaste ostpajen jag gjort, så nu måste jag snabbt få ner den på pränt innan jag glömmer bort hur jag gjorde den. Beviset på hur god den här pajen var, är att vi ätit den som rester i 3 dagar den här veckan. Och när jag och J åt upp det sista till lunch igår så blev dottern besviken när hon hungrig kom hem från en hel dag i stallet. Jag lovar att det är värt tiden att torka tomaterna som jag gjorde här. Dels får tomaterna en godare och mer koncentrerad smak och sen blir inte pajen lika vattnig som den annars lätt blir med tomater i pajfyllningen. Ost kan man nog ta det man har hemma men jag rekommenderar verkligen att testa ekologisk Vesterhavsost. Jag valde fyra olika ostar som vi hade i kylen just den här dagen. I och för sig ostar som vi oftast har hemma. Hoppas ni vågar testa och berätta gärna om ni tyckte om receptet.


Torkade tomater
2 st tomater
6 st körsbärstomater
Olivolja basilicum
Flingsalt
Strösocker

Pajdeg (springform 26 cm)
4 dl vetemjöl (Saltå kvarns utan mjölbehandlingsmedel)
150 g smör
2 msk vatten
1/2 tsk havssalt

Fyllning
Torkade tomater
6-7 dl ost (Vesterhavs, Gräddost, Jarlsberg, Parmesan)
4 ägg
3 dl grädde
nypa cayennepeppar
havssalt
vitpeppar

Tillbehör
Guacamole
Vitkålssallad
Chilimarinerad fetaost
Sallad med chilifrömix


Gör såhär:
1. Börja med att torka tomaterna. Skär upp tomater i lagom tjocka skivor och skär körsbärstomaterna i halvor och lägg de med snittytan uppåt. Strö över flingsalt, yttepytte med strösocker och rikligt med olivolja. Lägg in i ugnen i 100 grader och låt de vara kvar där ca 2-3 timmar tills det mesta vattnet dunstat bort från tomaterna och de ser lite härligt skrumpna ut.

2. Gör pajdegen. Blanda ihop vetemjöl, havssalt, smör och vatten hastigt till en smulig blandning. Tryck ihop till en degboll med handen och tryck ut degen i springformen. Ställ in i kylen minst 30 minuter.

3. Sätt på ugnen på 200 grader.

4. Förgrädda pajdegen ca 15 minuter längst ned i ugnen. Pajdegen ska vara torr och inte längre degig.

5. Rör under tiden ihop fyllningen. Riv osten. Vispa ihop ägg och grädde och blanda i den rivna osten. Och smaksätt med 1 tsk salt, några drag vitpeppar och en nypa cayenne.

6. Häll i smeten i pajformen. Lägg de torkade tomaterna och körsbärstomaterna överst i nån snygg formation.

7. Grädda längst ned i ugnen i ca 35 minuter eller tills smeten stannat. Jag brukar vicka lite på formen för att kolla att den är klar.

8. Ta ut pajen från ugnen och låt vila ca 15 minuter.

9. Gör goda tillbehör till. Den här gången gjorde jag vitkålssallad, guacamole, marinerad fetaost och sallad med frön.

Färdigtorkade tomater
Färdiggräddad tomatpaj

Giftfria kökssaker.
Har äntligen hittat en springform utan teflon och den här springformen är så jäkla bra.
Gjord av bleckplåt.
Allt på bilden köpt hos Laplandecostore.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar