onsdag, augusti 14, 2013

Krabbpaj med grönsakssalsa och cayennefeta

Ni har väl inte glömt bort min krabbpaj? Den är så himla god så ni måste bara testa om ni aldrig gjort krabbpaj tidigare. Några ynkliga ingredienser och en festmåltid är klar. Serverade här med grönsakssalsa, halkidikioliver och cayennefetaost.

Pajdegen (förbereds en stund innan och ställs in i kylen minst 30 minuter)
3 dl vetemjöl (jag använder Saltå Kvarns)
1 dl grahamsmjöl (Saltå Kvarn)
150 g smör
1/3 tsk havssalt
2 msk vatten

Fyllning
Köttet från en hel krabba
alternativt 1 brk krabba (välj då Abbas som enligt mig har den godaste smaken)
100 g champinjoner finhackade
1/2 gul lök finhackad
3 msk dill
3 dl riven ost (jag har alltid i Västerbottensost)

Stanning
3 ägg
2 dl creme fraiche
1/2 tsk salt
nymalen svartpeppar


Gör såhär:
1. Börja med pajdegen. Lägg ner alla ingredienser i en matberedare och kör ihop degen snabbt. Tryck sen ut degen i en smörad springform och ställ in den i kylen för att vila minst 30 minuter.
2. Rensa krabban och ta ut allt gott kött.
3. Finhacka champinjoner, lök och dill.
4. Riv osten på den grova sidan.
5. Blanda ihop alla ingredienser och ställ åt sidan.
6. Blanda ihop äggstanningen och ställ åt sidan.
6. Förgrädda sen pajen längst ned i ugnen i ca 10-15 minuter i 200 grader varm ugn.
7. Ta ut pajen och lägg ner alla ingredienser och häll äggstanningen över.
8. Grädda sen pajen tills den fått fin färg och stanningen satt sig. Brukar ta runt 35-40 minuter.
9. När pajen är klar tar jag ut den och låter din vila ca 5-10 minuter innan vi äter. Då har den hunnit sätta sig lite och fått en behaglig ättemperatur.


Gör en god grönsakssalsa till. Jag har verkligen snöat in mig på salsa senaste året. Istället för en sallad med stora bitar så hackar jag alla grönsaker smått (som till en salsa) och alla bara älskar det. Den håller längre också på så sätt, så jag brukar göra en större sats som håller några dagar. Jag tar de grönsaker jag har hemma för dagen. Men nedan ser ni hur jag gjorde den den här gången.

Grönsakssalsa:
2 tomater finhackade
1 paprika
halv gurka finhackad
1 msk finhackad färsk timjan
1 salladslök finhackad
1 liten bit purjolök finhackad
1 klyfta vitlök finhackad
nypa chiliflakes
lite salt
några drag med pepparkvarnen
rejäl skvätt olivolja
 
Gör såhär:
1. Hacka tomater, paprika och gurka i små kuber.
2. Finhacka timjan, salladslök, purjolök och vitlök superfint.
3. Blanda allt i en skål och häll över en rejäl skvätt olivolja och smaka av med chiliflakes, salt och peppar.

Cayennefeta:
1 pkt fetaost
cayennepeppar
olivolja

Gör såhär:
1. Dela fetaosten i lagom stora bitar. Jag delar oftast fetaosten med händerna för att få härliga ojämna bitar.
2. Droppa över en god olivolja och pudra över cayennepeppar. Mums!


Krabbpajen passar perfekt att ätas med goda tillbehör som grönsakssalsa, fetaost och halkidikoliver.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar