tisdag, april 03, 2012

Perfekt stekt rostbiff i ugn

Det är enkelt att få till sin egna perfekta rostbiff. Mycket billigare och mycket godare än att köpa färdigt från scharkdisken. Jag låter den steka till 62 grader, då blir den perfekt rosa som passar alla i familjen.

Såhär gör jag rostbiffen:
1 kg ekologisk rostbiff (eller fransyska)
Gnid in olivolja, flingsalt, nymalen svartpeppar och chiliflakes runtom.
Stek i smör och olja runtom lite snabbt, bara så den får en fin stekyta.
Lägg rostbiffen i en ugnsfast form (jag använde min le creuset-gryta som vanligt) och stick in en köttermometer och låt köttet steka i 125 grader varm ugn (längst ner) tills termometern visar 62 grader. I vår ugn tar det ca 75 minuter.
Sen lägger jag köttet i folie och låter den vila minst 60 minuter.
Skär upp i tunna skivor och servera tex med en god potatissallad.

Innertemp för rostbiff
  • 55°C: blodig
  • 60°C: rosa med röd kärna
  • 70°C: lätt rosa
  • 75°C: välstekt

Här serverad med godaste potatissalladen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar