torsdag, april 26, 2012

Inkokt torsk med äggsås

Min son har tjatat i 3 veckor på att jag ska göra torsk med äggsås. Klart jag gör min kära son till viljes. Framförallt när han ber om nyttig mat. Och att koka in torsken såhär blir riktigt gott. Enkelt är det också.

Ingredienser för 4-6 port:
1 kg färska torskfiléer

Lag:
1,5 liter vatten
0,5 dl ättikssprit 12%
1,5 msk salt
5 vitpepparkorn
5 kryddpepparkorn
1 lagerblad

Sås:
25 g smör
1 msk vetemjöl
5 dl grädde
2 tsk stark senap 
3 kokta ägg
salt
vitpeppar

Tillbehör:
Potatis eller ris
Sallad (babyspenat, salladslök, paprika, gurka, tomat, fetaost, olivolja, vit balsamico)
Finhackad persilja att strö över torsken och såsen

Gör såhär:
1. Koka upp lagen och dra ner värmen till 0. Låt dock grytan stå kvar på plattan.
2. Lägg i torsken försiktigt och lägg på locket. Torsken ska varken koka eller sjuda utan bara ligga i den varma lagen i ca 60 minuter.
3. Koka ägg till såsen.
4. Gör vitsåsen. Smält smör i en tjockbottnad kastrull. Vispa in 1 msk mjöl. Salta och peppra. Häll på grädden i omgångar tills allt kokat in. Låt sen vitsåsen puttra en bra stund tills den är bra tjock.
5. Finhacka äggen och rör ner i såsen och låt puttra en liten stund till. Smaka av med senap, salt och vitpeppar.
6. Gör tillbehören samtidigt. 



3 kommentarer:

  1. Jag har en klick grov söt senap i såsen, otroligt gott.

    Puss och kram från A

    SvaraRadera
  2. Så gott.
    Har gjort philadelphiabullarna länkar till dig.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  3. A, ja det har ju jag också men glömde skriva med det i receptet. Tack och puss och kram tillbaka ;)

    SvaraRadera