fredag, mars 16, 2012

Köttfärssoppa

En riktigt god vardagssoppa hemma hos oss. Den här soppan har jag gjort mycket. Så jag brukar oftast bara hofta ner vad jag har i kylen. Här kommer mitt vanligaste recept, så håll till godo.


Ingredienser:
400 g nötfärs (krydda med paprika, grillkrydda, anchochili, svartpeppar, salt)
1 finhackad gul lök
1 purjolök i skivor
3 morötter i sneda skivor (ca 1 cm tjocka)
3 potatisar i kuber
1 kvist selleri finhackad
1,5 liter buljong
Smör till stekning

Gör såhär:
1. Börja med att steka köttfärs i smör. Krydda med paprikakrydda, grillkrydda, anchochili, svartpeppar och salt och ställ åt sidan.
2. Fräs lök och purjolök i en gryta tills de är lite genomskinliga.
3. Lägg i morötter och selleri och stek ytterligare några minuter.
4. Lägg ner köttfärs, potatis och buljong.
5. Koka upp och låt sen småputtra i ca 20-30 minuter tills grönsakerna är genomkokta men inte mosiga.
6. Smaka av med salt och peppar.

Tips! Lägg ner de rotfrukter du har hemma. Ibland har jag i vitkål, jordärtskocka, blomkål, brysselkål, salladslök osv.

1 kommentar:

  1. Väldigt bra soppa när man är sjuk.
    5 av 5 helt klart!

    SvaraRadera